Претходни део серијала о тесту самосталности можете прочитати овде.

Према истраживању које је спровело УФПС, као и према резултатима НАЛЕД-ове анкете, највећи број фриленсера бави се држањем онлајн часова. Такође, највећи број фриленсера који нам се јавио са питањима о тесту самосталности потиче управо из ове категорије: из групе фриленсера који размишљају да отворе агенције за језике.

У овом, трећем делу серијала о тесту самосталности, говорићемо о Милици, онлајн предавачу енглеског језика.

На састанку са представницима Пореске управе, Министарства финансија и Владе Србије, прошли смо критеријум по критеријум на њеном примеру и видели које она испуњава и зашто. Списак критеријума можете пронаћи на овом линку.

 

Како Милица ради?

„Милица од прошле године ради за АБЦ Панда као наставник енглеског језика. Милица је за ову школу сазнала преко своје пријатељице и одмах се пријавила јер дају бољу сатницу и примају предаваче који нису изворни говорници енглеског. Приликом запослења, Милица је имала интервју и пробни час на платформи. Од школе је добила материјале да се спреми за час и упозна са платформом преко које се предаје. Након што је прошла и интервју и пробни час, Милица је морала да одреди своје радно време у току недеље. Милица је одлучила да ради од понедељка до суботе од 18:00 до 21:00 према кинеском времену. Има фиксни распоред са ученицима. Школа јој додељује ученике и прави распоред. Милица је у обавези да буде за компјутером и када јој часови нису заказани у договореном периоду. Ако се не појави на часу, плаћа пенале. Уколико дође до неког проблема, консултанти могу присуствовати њеном часу како би утврдили да ли је њена грешка или грешка ученика, али углавном траже само писмено изјашњење. За рад користи сопствени рачунар, слушалице и материјале, као и платформу и слајдове које користи школа. Милица је плаћена по часу и нема плаћен одмор. Ако не ради, неће примити никакву накнаду. Мора да најави одмор две недеље унапред. У уговору такође стоји да Милица не може да ради за другу школу у исто време док је запослена у школи АБЦ Панда.”

 

Да ли Милица пада на тесту самосталности?

У анализи прво наводимо да ли је Милица испунила одређени критеријум, а затим и алтернативне случајеве под којима би још могла да испуни тај конкретан критеријум.

Критеријум 1 (неиспуњен): Милица има фискни распоред, односно има часове са истим ученицима увек у исто договорено време. Ово по нама одмах упућује на несамосталност, али да ли је тако? Да бисте испунили 1. критеријум, потребно је да Вам послодавац одређује радно време или да Вам одмор буде плаћен. У разговору са представницима Пореске управе, представницима Министарства финансија и Владе Републике Србије, и у разговору са пореским инспектором, добили смо уверење да Милица ипак не испуњава овај критеријум јер је Милица сама себи одредила радно време, а у оквиру тог радног времена школа може да јој додељује ученике, односно часове. Дакле, Милица је та која одређује радно време а не школа. Такође, Милици није плаћен одмор, она не прима никакву накнаду ако не одржи часове, тако да су се сви присутни на састанку, укључујући и пореског инспектора, сложили да Милица сасвим сигурно не испуњава овај критеријум у овом случају.

Алтернативни случај: уколико би се Милица рецимо јавила по огласу за посао за радно време од 18-21 час и пристала на те услове рада, то би значило да њој налогодавац одређује радно време и Милица би у том случају испунила овај критеријум.

Критеријум 2 (неиспуњен): Милица ради од куће тако да не испуњава ни овај критеријум.

Критеријум 3 (неиспуњен): Милица, према свом исказу, није добила никакву обуку од налогодавца, тако да Милица не испуњава ни критеријум број 3.

Алтернативни случајеви:
На састанку смо ипак испитали и алтернативне опције, тј. шта би се десило када би Милицу обучили за рад на платформи или како да држи одређене часове. Такав вид обуке би се посматрао као обука намењена неком „специфичном питању које је неопходно ради обављања задатка за који је Предузетник ангажован”. Дакле, Милица ни тада не би испуњавала овај критеријум. Међутим, уколико би школа организовала специјалене курсеве и обуку како да предаје или платила Милици да полаже за ТЕФЛ/ТЕСОЛ сертификат, Милица би у том случају испунила овај критеријум.

Критеријум 4 (неиспуњен): Милица је однос са клијентом успоставила преко колегинице, тако да Милица не испуњава ни четврти критеријум.

Алтернативни случај: Међутим, да Миличина колегиница има регистровану агенцију која се бави проналажењем запослења, ово би упућивало на несамосталност и у том случају би Милица испунила овај критеријум.

Критеријум 5 (неиспуњен): Милица за рад користи сопствени рачунар, слушалице, итд. осим платформе и слајдова школе, који су специјализовани и неопходни за извршавање овог посла, тако да Милица не испуњава ни овај услов. Милица је навела да консултанти могу да контролишу да ли је добро одржала час. Онако како је она то објаснила, сматрамо да то спада у разумну контролу резултата рада или надзор налогодавца. Другим речима, налогодавац (школа) не руководи процесом рада, тако да Милица не испуњава критеријум број 5.

Критеријум 6 (испуњен): Милица ради само за једну школу, тако да Милица сасвим сигурно испуњава критеријум број 6.

Критеријум 7 (неиспуњен): Уколико не изврши договорене услуге, Милица плаћа пенале, или не добија накнаду, тако да се може рећи да Милица не испуњава ни критеријум број 7.

Критеријум 8 (испуњен): Милици у уговору стоји да не може да ради за другу школу док је ангажована у АБЦ Панда. Уколико би се ово односило само на директну конкуренцију, Милица не би испунила овај критеријум. Међутим, пошто овде није наведено прецизно, рећи ћемо да је Милица испунила критеријум 8.

Критеријум 9 (испуњен): Милица сарађује са школом АБЦ Панда дуже од 130 радних дана у току године, тако да Милица испуњава и овај критеријум.

 

Закључак

Милица је испунила само 3 критеријума од укупно 9, што је мање од 5, а то значи да је самостална и да није пала тест самосталности.

Као што смо и раније говорили, поред Милице и Марка, и остали примери фриленсера предузетника које смо прикупили и анализирали на састанку са представницима Пореске управе, Министарства Финансија и Владе Републике Србије прошли су тест самосталности, односно испунили су мање од 5 критеријума.

Овај састанак је договорен како бисмо утврдили да ли је тест самосталности препрека фриленсерима за отварање предузетничке радње. Зато бисмо били захвални свима који нам пошаљу додатне примере где фриленсери ИСПУЊАВАЈУ критеријуме тог теста како бисмо знали у којим случајевима фриленсери предузетници могу да падну тест самосталности.

Овај текст представља тумачење УФПС у складу са консултацијама са представницима Пореске управе, Министарства финансија и Владе Републике Србије. Овај текст не представља правни нити било какав други савет и не може се тумачити на тај начин. Текст је информативног карактера са циљем да фриленсерима појасни тест самосталности и начин примене теста.

Милица и АБЦ Панда нису стварна имена, већ фиктивна ради анонимности.

Претходни део серијала о тесту самосталности можете прочитати овде.

Поделите са пријатељима
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin