Прошло је више од месец дана од како је Кина донела уредбу Двострука редукција. Како су се томе прилагодиле установе у различитим провинцијама и како ова уредба изгледа у досадашњој пракси? У овом чланку ћемо обрадити сва дешавања у Кини до краја августа, а која се тичу промена у образовном систему.

Како је све почело? Централни комитет Комунистичке партије Кине и Државни савет су 20. јула донели Одлуку о прилагођавању политике наталитета и унапређењу дугорочног равномерног развоја популације, односно увели популарно названу “политику трећег детета”. Због овога су према том датуму промене које су уследиле у Кини у почетку називане Policy 720 (сада је опште прихваћен назив Double Reduction – Двоструко умањење).

Комунистичка партија Кине још од 2017. године планира да уреди образовни систем у Кини како би се смањиле разлике између градова и мањих насеља и како би сви усвојили “мисли партије”. Тако да није чудно што је 24. јула донета уредба Двоструко умањење (Double Reduction) којом се, како и сам назив говори, планира двоструко смањење оптерећења ученика: 1. смањење школских обавеза и 2. ваншколске наставе. Осим тога, у складу са политиком трећег детета коју Кина спроводи, циљ ове регулативе је и смањење трошкова образовања и регулисање претеране компетитивности образовног система. Више о утицају и последицама примене двоструке редукције на наставнике енглеског из Србије можете прочитати у чланку Нове регулативе у Кини – угрожено 20.000 наставника у Србији, као и НОВЕ КИНЕСКЕ РЕГУЛАТИВЕ: Да ли је крај онлајн учењу енглеског?

Јак компетитивни дух и велики притисак на децу да упадну у најбоље разреде и упишу најбоље школе довео је Кину на прво место по броју суицида међу децом. Годишње 100.000 ученика изврши самоубиство у Кини. Већина наставника која има искуство у раду са кинеским ученицима може да потврди колико су деца тамо заиста оптерећена разним обавезама, од домаћих задатака до разних приватних часова. Стога, поставља се питање – Зар ово није у ствари добра вест? Ако бисте питали неке од ученика, засигурно би одговорили да јесте. Зашто потом негодују све фирме и наставници енглеског језика? У Кини има око 146 милиона деце узраста од 6-14 година (Извор 1, Извор 2) а у 2020. години су за трошкове додатног образовања деце у Кини издвајали 32,4% од укупних трошкова домаћинства, према анкети “CCTV”. Ово је чини највећим тржиштем у ЕСЛ индустрији (English as a Second Language). Само у Србији, према досадашњим анкетама, у ЕСЛ индустрији послује између 15-25 хиљада фриленсера од којих већина послује управо са кинеским школама. Сви они се сада суочавају са потенцијалним губитком посла, смањењем цене рада на тржишту и неизвесношћу исплате зараде.

Према неким изворима, Кина не жели да наставници који не деле исто мишљење са Кинеском комунистичком партијом утичу на своје ученике због традиционално високог поштовања и уважавања учитеља и такође испољава сумњу у квалификованост предавача. У складу с тим, како ББЦ преноси, Кина уводи политичку идеологију председника НР Кине, Си Ђинпинга, у наставни план од основне школе до факултета.

Да је Кина озбиљна у намери да спроведе све уредбе до краја говори и то да ће све управе на нивоу провинција почев од септембра морати да достављају извештај о напретку два пута месечно под претњом да ће јавно објављивати који региони касне са имплементацијом.

Поред уредби које доноси и строгих правила која уводи, Кина издваја и 29,8 милијарди јуана (4,6 милијарди долара) за унапређење обавезног образовања током свог 14. петогодишњег плана за период 2021-25, поготово у регионима неравномерног развоја.

Лу Југанг, директор Одсека за основно образовање Министарства просвете, изјавио је на конференцији за штампу да ће школе пратити модел “5+2”, односно да ће 5 дана недељно пружити бесплатну додатну наставу и активности у трајању од 2 сата након школских часова. На овај начин, очекује се да ће додатном наставом испунити сва очекивања родитеља и потребе ученика за савладавањем градива – чиме ће се елиминисати потреба за приватним часовима.

Како су различите покрајине кренуле да примењују мишљења из Двоструке редукције, узећемо за пример Пекинг. Од објављивања уредбе до 25. августа, дакле за месец дана, Пекинг је пронашао и затворио 141 илегалну школу која је пословала без дозволе. Пекинг је само до овог датума упослио 18.218 органа реда, испитао 9.996 офлајн и 2.107 онлајн едукативних центара. Овом приликом, наплаћено је у казнама или је заплењено укупно 15,34 милиона јуана (око 2.300.000 долара).

Како би унапредили једнакост у образовању и избегли концентрацију најбољих образовних кадрова у само малом броју установа, Пекинг уводи ротирање позиција за запослене у образовним институцијама, како за предаваче тако и за управу. У пилот пројекат су укључена два дистрикта – Донгченг и Мијун, а очекује се да буде укључено још 6 дистрикта до краја године.

У Шангају је слична ситуација. Чен Бин, заменик директора Бироа за образовање у Пудонгу је изјавио да је циљ да током наредне три године више од половине образовних група постане компактно а 90% кључних предавача има више од годину дана искуства на размени у слабијим школама. Шангај је 24. јула објавио тумачење Двоструке редукције и потврдио да ће спровести све препоруке из уредбе.

Последње вести у августу су од 31, са конференције за штампу поводом објављивања Обавештења о јачању управљања тестовима у установама обавезног образовања од стране Министарства просвете у Кини, одржане 30. августа. У обавештењу се наводе три кључна циља:

  1. Значајно смањити број тестова

Лу Југанг наводи да тренутно неке области и институције обавезног образовања имају проблеме са преобимним тестовима, тежином тестова, лошим квалитетом, непримереном употребом, итд. што нарушава квалитет образовања, уствара претеран терет ученицима, претеран притисак услед тестова и физички и психички шкоди ученицима.

  1. Равномерно расподелити предаваче

Инсистира се да часови не буду додељивани одређеним предавачима, јер је пракса до сада била да најбољи предавачи подучавају боље ученике, већ да сви имају једнак приступ предавачима. Такође се од предавача захтева да се стриктно придржавају наставног плана, да не скраћују или продужавају часове, не мењају тежину и не прилагођавају напредак, као и да не користе време након школских часова да држе нове часове.

  1. Нивои одговорности и контрола

Наводи се да ће бити покренута посебна платформа за пријављивање неправилности, да ће организовати јавне инспекције и ненејављене посете од стране државних и школских инспектора, спроводити редовну контролу, итд.

Свакодневно пратимо дешавања у Кини и наставићемо да Вас обавештавамо о даљем развоју и у периоду који долази.

Поделите са пријатељима
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin