U cilju izveštavanja javnosti i upozorenja o trenutnim dešavanjima koja ugrožavaju od 15-25.000 onlajn nastavnika engleskog, donosimo ovaj tekst sa važnim informacijama.
Kakve promene se dešavaju u Kini?
Pod izgovorom prevelike opterećenosti dece učenjem i obavezama i finansijskog opterećenja roditelja, a u cilju promocije nove politike trećeg deteta, 24. jula je Ministarstvo prosvete u Kini objavilo nove regulative i smernice koje se tiču obrazovnog sistema: Double Reduction (neki strani izvori je nazivaju i Policy 720 prema datumu 7/20, ne treba je mešati sa uredbom broj 720).
Koje su tačno promene?
Uredba Double Reduction navodi da sve obrazovne institucije koje rade po nastavnim planovima, moraju da se registruju kao neprofitne organizacije pa tako investitori neće moći više da ulažu u privatni sektor.
- Zabrana zapošljavanja stranaca (osim u slučaju rezidenata R. Kine).
- Zabrana držanja časova vikendom i praznicima.
- Potpuna zabrana onlajn nastave za decu mladju od 6 godina.
- Onlajn časovi treba da budu kraći od 30 minuta.
- Zabrana držanja časova nakon 9 uveče.
- Dodatne regulacije vannastavnih aktivnosti tako da se ne oslanjaju na materijale iz inostranstva.
- Predlaže se povećanje u javnim resursima kako roditelji ne bi koristili privatne obrazovne institucije kao obdaništa i prostore za čuvanje dece dok su oni na poslu. Od državnih škola će se očekivati da pruže dodatne vannastavne usluge koje bi se uklopile sa potrebama zaposlenih roditelja.
Ko je sve pogodjen ovim regulativama?

Foto: Jutjub
Ove izmene direktno pogadjaju sve škole i druge institucije obrazovanja, same učenike i njihove roditelje, ali i sve strance koji drže onlajn časove učenicima iz Kine. Medju njima je i izmedju 15.000-25.000 predavača engleskog jezika iz Srbije. (Najpreciznija procena broja frilensera u Srbiji je oko 70.000 prema istraživanju koje je sproveo Centar za istraživanje javnih politika. Prema anketama, onlajn predavači predstavljaju najveću grupu – anketa NALED: 18,08%, anketa URI: 36%, anketa UFPS: i dalje u toku, pokazuje slične rezulate).
Na koji način su nastavnici pogodjeni ovim regulativama?
Svakog dana raste spisak škola koje su prestale sa radom ili najavile prestanak u skorije vreme (VipKid, GogoKid, PandaABC, English First, Early Birds, Landi, Donut English…) Veliki broj škola i dalje negira da se išta dešava i uverava nastavnike sa kojima saradjuje da će moći normalno da nastave da rade. Tako je i Whales English uveravao svoje nastavnike da će moći da rade dok ne odrade sve unapred uplaćene i rezervisane časove – ovo bi značilo da neki nastavnici imaju još i više od 6 meseci posla jer nije retkost da roditelji unapred uplate i 2-5.000€ za časove engleskog. Medjutim od danas (19.08.2021.) Whales English je prvo skinuo sve časove sa rasporeda i zatvorio slobodne slotove nastavnicima a tek potom ih obavestio da neće više moći da nastave saradnju. Takodje obećava da će plata za odradjeni period od 1-18. avgusta biti isplaćena 15. septembra u uobičajenom terminu za isplatu. Zbog ovakvog ponašanja sve više nastavnika gubi poverenje u škole sa kojima saradjuje, jer osim toga što nemaju nikakvu pravnu zaštitu, već postoje primeri škola koje su nestale preko noći i nisu isplatile plate svojim nastavnicima saradnicima (npr. škola Yeko).
Ako Vam neko kaže da ćete moći normalno da nastavite da radite, a onda sutradan samo vidite da Vam je prazan ceo raspored i primite poruku da se prekida saradnja sa Vama, nije ni čudo da je veliki broj nastavnika zabrinut da li će uopšte primiti novac koji je zaradio tokom ovog meseca.
Predajem engleski Kinezima ali mene ovo ne dotiče!

Foto: Jutjub
Netačno! Odredjeno je već 9 gradova za pilot program (Peking, Šangaj, Šenjang, Guandžou, Čengdu, Džengdžou, Džangdži, Veihai i Nantung) dok će ostale provincije same birati najmanje po jedan grad i prefekturu. Kinesko odeljenje za informisanje nadziraće privatne časove (onlajn i oflajn) a u svim provincijama će biti obezbedjene posebne telefonske linije za izveštavanje o nepoštovanju uredbe. Predvidjen je rok od godinu dana do tri godine da se značajno smanje opterećenje učenika vannastavnim aktivnostima i finansijsko opterećenje roditelja. Konkretno tumačenje i sprovodjenje regulativa je ostavljeno u velikoj meri lokalnim upravama pa je i to jedan od razloga zašto su neke škole već zatvorene, dok druge u drugim delovima još uvek veruju da će ih sve zaobići makar neki naredni period.
Takodje ima navoda i indicija da se engleski neće polagati na prijemnim ispitima za osnovne i srednje škole, što znači da će i zainteresovanost roditelja za ovaj predmet opasti jer neće direktno uticati na mogućnost njihove dece da upišu školu koju žele.
Koje su posledice uvodjenja ovih regulativa?
Mnogi nastavnici će ostati bez prihoda te će morati da traže škole i učenike u drugim zemljama gde je ESL industrija (English as a Second Language) razvijena – Japan, Koreja, Rusija, Turska, itd.
Pomeranje tržišta i velika konkurencija će verovatno uticati na smanjenje satnica za nastavnike koje su u ovim zemljama i inače znatno niže u proseku.
Odredjeni broj nastavnika će postati tzv. Teacher Entrepreneur, odnosno probaće da se na tržištu probije bez posrednika, radeći sa učenicima direktno ili posredstvom malobrojnih platformi.
Mnogi će sasvim ostati bez posla a nadamo se da niko neće ostati bez isplaćene poslednje zarade.
Odredjeni broj će se okrenuti domaćem tržištu sa znanjem i iskustvom koje je do sada stekao. Domaće tržište je već preplavljeno školama i pojedincima koji pružaju časove engleskog, a ovo će samo povećati konkurenciju i potencijalno dodatno oboriti cenu rada.
S obzirom da je prema dosadašnjim istraživanjima prosečna zarada frilensera oko 70.000 a medijana oko 60.000, dodatno smanjenje zarade će uticati da veliki deo ima primanja manja od potrošačke korpe. Podsetimo još i da veliki procenat frilensera izdržava još lica u svojoj porodici a u nekim slučajevima ovo je ujedno i jedini prihod. Ako na to dodamo i tekuće obaveze za PID kao i obaveze za 5 godina unazad, vidimo da će za veliki broj nastavnika engleskog ovakvo poslovanje postati sasvim neisplativo pa možemo očekivati i povećanje broja nezaposlenih na birou.
Teško je shvatiti u celini kako će ovo uticati na ESL industriju ali je ovo sigurno najveća i najnaglija promena ikada i najveći udar do sada.
Više možete pročitati na: https://pogled.me/nove-kineske-regulative-da-li-je-kraj-onlajn-ucenju-engleskog/
Peticiju za pomoć nastavnicima engleskog možete potpisati ovde: https://www.peticije.online/potpii_za_opstanak_online_nastavnika_i_frilens